Tot mai mulți oameni își doresc o pagină personală pe internet. Multora li se pare ușor, alții vor să își construiască singuri identitatea online, o altă mare parte a fost deja “amețită” când au discutat despre asta cu “specialiștii” și acum sunt confuzi.

Am întâlnit atât de multe situații bizare încât eu, personal, vreau să clarific aceste situații confuze fără a fi nevoie să le repet de fiecare dată.
De vreo câțiva ani, ca trainer, am văzut destul de multe persoane supărate pe “computeriști”. Uneori chiar adoptau o poziție cel puțin bizară pentru mine: urau visceral tot ce ținea de tehnologie și internet, ajungând să creadă că și simpla utilizare a computerului este nocivă. În încercarea mea de a ajunge la miezul problemei am stat de vorbă cu mulți dintre cei nemultumiți. Concluzia generală: toți fuseseră oarecum înșelați sau înțeleseseră prost ceea ce li se spusese și aveau impresia că tot ce face un ”specialist” IT este să își bată joc de ei.
Am detaliat o situatie des întâlnită în zilele noastre: cineva dorește să aibă un site dar nu are cunoștințele necesare pentru a realiza acest obiectiv. Primul impuls? Să angajeze o companie care să facă acest lucru pentru el.
Toate bune și frumoase, doar că, de cele mai multe ori, atunci când discuți despre un astfel de contract fără să ai cunostințe elementare despre asta, vei face și alegeri proaste. Mai mult, am întâlnit clienți care “vor site” la foc rapid, fără să fie deranjați prea mult și semnează un contract fără a asculta ceea ce specialiștii precizează din capul locului: pentru suma x vă livram 2-3 versiuni ale sitului, împreună cu opțiunile a, b, c. Mai mult, se vor simți înșelați când li se va spune că trebuie să plăteasca pentru “găzduire” deoarece compania aleasă asigură doar webdesignul! Iar dacă nu îi vor conveni versiunile puse la dispoziție și dorește altceva, sub nici o formă nu va dori să plătească în plus pentru orice muncă extra, deși nu face parte din contractul respectiv.
NOTĂ: Voi vorbi în următoarele articole și despre modul în care putem să ne facem singuri pagina de internet, astfel încât întreaga procedură să fie transparentă și să servească drept inspirație chiar și atunci când contractați o firmă de webdesign pentru aceste servicii. Voi încerca să “traduc” cu exemple reale, comparații și analogii care să ilustreze cât mai fidel acest tutorial.
Pare simplu, acum când toata lumea are pagina pe “net” (prin asta înțelegând profilul de Facebook, plin cu fotografii, pisici și rețete culinare). Adică (și aici preiau o întrebarecare mi-a fost pusă frecvent)… de ce e gratuită pagina de Facebook și de ce trebuie să plătim pentru pagina personală de pe net? Pe tema asta pot să scriu pagini întregi despre întrebările puse de oamenii cu care am colaborat.
Pe scurt, pentru existența în mediul virtual ai nevoie de:
– Un nume valabil în cyberspatiu (nume sau domeniu);
– O casă: adică o gazdă (hosting) care să îți păstreze numele disponibil pentru cei care te caută online;
– Instrumente cu care să “mobilezi” casa – adică un program care să îți permită afișarea detaliilor despre tine (bază de date, instrumente de webdesign, aplicații care ușurează interacțiunea între tine și “vizitatorii” casei tale etc).
În următoarele capitole voi încerca să explic ce înseamnă fiecare din punctele de mai sus, voi aduce informații despre ceea ce avem nevoie pentru a le putea obține și voi face recomandările necesare în fiecare caz.