Găzduirea (hosting-ul, în limba engleză; pentru paginile personale se folosește expresia “web hosting”) presupune colaborarea cu alte companii care furnizează un spațiu pe un computer specializat (un server).

Sună pompos și vă asigur că este un proces ceva mai complex față de cel care presupune cumpărarea numelui (a identității propriu-zise). Nu este însă ceva foarte complicat: vom cumpara un spațiu în care vom stoca datele pentru pagina personală (sau pagina oficială, atunci cand vorbim de persoane juridice și companii).

În primul capitol, cel în care vă prezentam principalele puncte de abordare a identității în cyberspatiu, menționam “găzduirea” și o asemănam cu găsirea unei “locuințe pentru numele virtual”. Astăzi o sa detaliez acest subiect pentru că îmi doresc să aveți o imagine cât mai reală a ceea ce se întâmplă în spațiul virtual.

Găzduirea presupune cumpărarea unui spațiu pe un server: datele pe care dorim să le transmitem trebuie să fie disponibile în orice moment iar o soluție de acest gen este cea recomandată. Cu siguranță, putem să ne construim o pagină chiar de pe computerul personal (până și un laptop poate oferi această posibilitate) însă intervine problema accesului: pagina este accesibilă atâta timp cât computerul care o găzduieste este online (adică pornit și conectat la internet) și funcțional (adică nu au loc alte operațiuni care să îngreuneze procesarea cererilor venite din partea vizitatorilor sitului). De exemplu, o persoană care dorește să își creeze o imagine “excentrică” își va face pagina personală accesibilă doar la anumite momente și pentru anumite perioade de timp.

Marea majoritate a oamenilor vor dori ca pagina online să fie accesibilă de oricine și oricând, simplificând contactul și interacțiunea. Totul depinde însă de imaginea pe care vrem să o proiectăm în spațiul virtual. Exemplu: pot să creez o pagină pentru un anume concurs, disponibilă pentru 2-3 ore pe zi. Doar cei care vor reuși să găsească fereastra de timp în care pagina oficială este disponibilă, vor putea intra în concurs (nu recomand, ultima încercare, deși inovativă, a fost considerată de client prea greoaie și discriminatorie).

Accesibilitatea este doar unul din aspectele pe care le iau în calcul atunci când recomand cumpărarea unui spațiu de găzduire. Un alt aspect este cel legat de securitate și întreținere: un server este protejat de programe și operat de specialiști în domeniu, astfel încât problemele să fie foarte mici și intervențiile să fie rapide atunci când problemele apar. E mult mai ușor să transferi sarcina găzduirii către o companie specializată și să scapi de grija protejării computerului personal (adică gestionarea unui antivirus bun, a unui firewall, a unui program de protecție contra intrușilor și aplicațiilor de hacking, fără să mai pun la socoteală permanenta actualizare a softului etc.). Dacă la aceasta adaug faptul că o prezență online consumă multe din resursele computerului ne-specializat (ceea ce duce la “îmbătranirea” prematură a procesorului dar și a altor componente) și care va îngreuna lucrul dumneavoastră pe acel computer simultan cu navigarea în site a vizitatorilor externi, vom vedea că soluția optimă este contactarea unei companii care oferă acest tip de servicii. Mai ales că, în ultima perioadă, aceste servicii sunt oferite la prețuri destul de mici!

Pentru începători, nu recomand achiziționarea din primul moment a unui pachet maxim de servicii. Nu vă aruncați la sume care trec de 4-5 euro/lună (pentru primele 6 luni). Vom vedea în capitolele următoare cum vizitatorii vor începe să apară treptat iar primele 6 luni vor fi cele de acomodare cu avalanșa de informații pe care va trebui să le gestionați.

Nota: după cum spuneam, acest tutorial se adreseaza celor care doresc să facă totul singuri, persoane care au un nivel de cunoștințe minime despre internet. În curând vom vorbi despre modul de indexare al Google, despre motoare de căutare și despre optimizarea paginii pentru a putea fi găsită cu rapiditate.

Recomand să studiați cel puțin 5-6 oferte înainte de a vă fixa asupra unei companii care oferă găzduire. Punctele de maximă importanță sunt:

  1. Suma cerută
  2. Serviciile oferite
  3. Perioada contractuală
  4. Suportul tehnic
  5. Feedback-ul și comentariile clienților (sunt informații care apar la o simplă căutare online)

Multe dintre aceste companii oferă și căsuțe de mail (1-3 adrese de email pentru pagina dvs). Adică puteți beneficia de o căsuță de mail oficială, cu numele pe care l-ați achiziționat (față de una generalistă, cum ar fi Gmail sau Yahoo). Recomand în acest sens pachetul care să vă ofere posibilitatea de a avea o căsuță de mail oficială. Iata două exemple de servicii (le-am ales pe primele două oferite la o căutare cu ajutorul Google, ca opțiune aleasă pentru cei mai mulți începători în domeniu). Ar fi de preferat să studiati cel puțin 4-5 oferte de la companii diferite și, prin eliminare, să alegeți ceea ce corespunde nevoilor dvs.

Ca exemplu, am ales primele companii cu oferte complexe dar diferite care îmi apar la o simplă căutare:

pachete-gazduire-xservers

Pachet gazduire xservers

pachete-gazduire-ro

Pachet gazduire la gazduire.ro

Pentru alegerea unui pachet trebuie să luați în calcul, ca punct de plecare, numărul de vizitatori pe care estimați să îl aveți în primele luni. Urmează apoi serviciile: conturi de mail oferite în mod gratuit (astfel încât să asigurați bazele interacțiunii și comunicării cu cei care accesează pagina online), spațiul de stocare (spre exemplu, un fotograf va dori un spațiu de stocare mai mare pentru un portofoliu cu fotografii de o anumită rezoluție; un cameraman freelance sau un interpret de muzica vor dori, de asemeni, spațiu de stocare extins pentru un playlist).

Acestea fiind spuse, înainte de a opta pentru hosting, puneți pe hârtie ideea principală a sitului: la ce folosește, ce doriți să apară, care sunt intențiile de dezvoltare în viitor etc. Toate acestea vă vor folosi pentru a putea alege ceea ce vă voi prezenta în următorul capitol: “mobilarea” casei virtuale, adica softul si aplicațiile necesare prezenței dumneavoastră pe www (WorldWideWeb).