De la ambulanțe care fură copii pentru organe până la reclame care spam-ează orice conversație mai interesantă, fenomenul prin care este testată puterea de reacție a social media este tot mai prezent.

Prietenii din lista mea de pe Facebook au început, de vreo lună, să re-posteze un avertisment cu care încercaseră și anul trecut să avertizeze autoritățile.

Un mesaj complet inutil şi o mare farsă la adresa utilizatorilor platformei de socializare, pe care conducerea Facebook a precizat că l-a primit încă din 2012, când s-a răspândit viral în Statele Unite.

Aceeași formulare și mereu ”de mâine”, oamenii împrăștie ideea că toate postările sunt publice.

Tot ceea ce ai postat vreodată devin public începând de mâine. Chiar și mesajele  care au fost șterse sau fotografiile care nu sunt permise. Nu va costa nimic sa dati un copy-paste, mai bine în condiții de siguranță decât sa va para rău. Canalul 13 News a vorbit despre schimbarea în politica de confidențialitate Facebook. Eu nu dau permisiunea Facebook-ului sau oricarei entități asociate sa utilizeze imaginile mele, informațiile sau mesajele, atât în trecut cit și in viitor. Cu această afirmație, am dat o notificare Facebook: este strict interzis să dezvăluie, copia, distribui, sau de a lua orice altă acțiune împotriva mea bazat pe acest profil și / sau a conținutului său. Conținutul acestui profil este de informații private și confidențiale.Încălcarea vieții private poate fi pedepsită prin lege (CUC 1 1 1-308- 308-103 și Roma Statut). NOTĂ: Facebook este acum o entitate publică. Toți membrii trebuie să afișeze o notă de genul asta. Dacă preferați, aveți posibilitatea să copiați și inserați această versiune. Dacă nu publicați o declarație cel puțin o dată, va fi permisă utilizarea tactica a fotografiilor, precum și informațiile conținute în actualizările din stare profil. NU TRIMITEȚI. Copiaza si lipeste.

În primul rând, cei care au postat asta NU au citit Declaraţia de drepturi şi responsabilităţi a Facebook  unde se spune “tot conţinutul şi toate informaţiile pe care le publicați pe Facebook vă aparțin, şi puteți controla modul în care acestea sunt oferite, prin intermediul setărilor de confidenţialitate şi a setărilor pentru aplicaţii”. Mai mult, Facebook precizează:

În cazul conținutului care intră sub incidența drepturilor de proprietate intelectuală, cum ar fi fotografiile și clipurile video (conținut IP), ne oferiți în mod specific următoarea permisiune, subiect al confidențialității dvs. și al setărilor pentru aplicații: ne acordaţi o licenţă globală neexclusivă, transferabilă, sub-licenţiabilă, cu drept de reproducere liberă, pentru utilizarea oricărui conţinut IP pe care îl postaţi pe Facebook sau în legătură cu Facebook (Licenţă IP). Această Licenţă IP expiră când ştergeţi conţinutul IP sau contul dvs., cu excepţia situaţiei în care acest conţinut a fost distribuit pentru alte persoane, iar acestea nu l-au şters.

Cu alte cuvinte, ceea ce primează în relaţia dintre utilizator şi Facebook este acel User Agreement “semnat” de la bun început, la crearea contului. Nu poţi reveni retroactiv şi unilateral asupra unor condiţii cu care ai fost deja de acord. Şi oricât s-ar împotrivi cineva cu oricâte postări de avertizare, nimic nu poate schimba unilateral un astfel de “agreement”.

Trebuie să fii destul de naiv să preiei și apoi să distribui o astfel de postare fără să îţi pui un minim de întrebări. Poate sună dur, dar … ați citit anunțul? La o simplă privire, ne dăm seama că e ceva din ”import”. Canalul 13 News? Există în România? Nu mai vorbesc despre expresiile folosite care par a fi traduse direct cu Google Translate.

Nota bene: Dacă o astfel de măsură ar fi luată, Facebook este obligat să va anunțe, mai ales că lucrează cu date personale.

Astfel de postări spun mult despre nivelul de încredere pe care utilizatorii îl au într-o platformă de socializare precum Facebook. Iar întrebarea mea pentru cei care postează astfel de anunţuri este: Ce căutaţi, de fapt, pe Facebook?